Riwax RS Stappenplan
Klik hier voor een overzicht van de Riwax producten.
Een jaarlijks ritueel: het poetsen van een boot. Het ooit zo mooi glimmende lakwerk of polyester, waar men bij aanschaf van het schip zo makkelijk over vertelde: absoluut onderhoudsvrij, blijkt na één of meerdere vaarseizoenen toch wel veel glans te hebben verloren. Om die reden heeft RIWAX een stappenplan ontwikkeld wat de boot in nieuwstaat terugbrengt. Naast een gemakkelijke verwerking is met name de duurzaamheid van de glans voor RIWAX leidend geweest in de ontwikkeling van haar nieuwe RS Nautic Line concept. Overweging: Poetsen doe je mechanisch. Met de hand kom je altijd kracht te kort. Neem dus een polijstmachine ter hand. Gebruik hiervoor een echte professionele haakse polijstmachine. Regelbaar in toerental en een echte krachtpatser. Het voordeel van een kwalitatieve polijstmachine is, dat de machine makkelijk grotere oppervlakken aan kan. Tevens is de levensduur van een dergelijke machine aanzienlijk langer dan een goedkopere, lichtere versie. De professionele polijstmachines zijn voorzien van een ronde rubber steunschijf met een Velcro laag (klittenband). Hierop wordt een - voudig de juiste tussenschijf, matteerschijf, polijstpad of schapenvacht (met Velcro achterkant) aangebracht.
Let op! Indien de gellcoat of lak ooit met PTFE behandeld is dienen eerst de volgende stappen doorlopen te worden: 1. Neem de PTFE laag weg met een speciale reiniger bijvoorbeeld International VC general thinner en was het oppervlak vervolgens zeer grondig met de RS Boatclean met een mengverhouding van 1:5. De professionele jachtschilder / gebruiker hanteert deze werkwijze om een oppervlak over te kunnen schilderen / spuiten. Deze aanpak werkt goed, maar geeft geen garantie dat de PTFE hiermee 100% verwijderd is. 2. Matteer (schuur) het hele oppervlak met Sia blue velvet waterproof matteerschijven. Hiermee wordt er een heel dun laagje van de lak (niet met het oog waarneembaar) en de hierop aangebrachte PTFE laag verwijderd. Herhaal na het matteren nogmaals stap 1 om goed te ontvetten. Voeg eventueel wat ammonia toe aan het water in de handspuit. Daarna dient het RIWAX RS stappenplan verder doorlopen te worden voor het meest optimale resultaat. |
Het RIWAX RS stappenplan
STAP 1: Wassen / BOATCLEAN RS en Rilsan Wasborstel
De boot moet geheel schoon en vrij van vet en vuil zijn. Was de boot daarom eerst met water en bootshampoo RS Boatclean. RS Boatclean is een heel veilig product. Het tast rubber niet aan en laat de waxlaag intact. Als motorreiniger (1:10), buitenreiniger (1:20) en allesreiniger (1:100) te gebruiken. Daarna afspoelen en droogzemen. Een rubber of siliconen ramenwisser is hierbij uitermate geschikt en werkt zeer snel en efficiënt.
TAP 2: Matteren / Excentrische machine met tussen- en matteerschijf
Deze stap kan worden overgeslagen indien de gellcoat of lak in goede staat verkeerd. Indien de gellcoat echter sterk verweerd en dof is, zal deze eerst gematteerd moeten worden. Matteren is een procedé waarbij een flinterdun toplaagje van de gellcoat weggeslepen wordt. Het “wegslijpen” klinkt erger dan het in werkelijkheid is. De gellcoat is behoorlijk dik en kan zonder problemen gematteerd worden. Het matteren is bij uitstek ook de methode om een vervuilde waterlijn, zichtbaar reliëf van oude (plak)letters, krassen van fenders (stootkussens) en een wellicht aanwezige (gele) snor, weer helemaal schoon en glad te krijgen. Belangrijk: gebruik altijd een matteertussenschijf om beschadigingen van de gellcoat te voorkomen. Deze wordt op de steunschijf gemonteerd en vervolgens wordt de matteerschijf hierop bevestigd. Tip: gele snor met RS Surface clean besproeien en daarna matteren. Let op voor de ogen! Gebruik de RIWAX excentrische machine om de gellcoat te matteren. Gebruik tijdens het matteren veel water, de schijven zijn volledig waterproof. Gebruik een handspuit om het oppervlak regelmatig te besproeien. Dit werkt aanzienlijk makkelijker. Belangrijk hierbij is om de machine niet teveel toeren te laten draaien. Binnen de RS Nautic Line zijn de matteerschijven in korrel (grofheid) 1000 (grof), 2000 (middel) en 4000 (fijn) verkrijgbaar. Start het matteren met korrel 4000. Indien de gellcoat in hele slechte staat verkeerd of beschadigd is, kan eerst met korrel 2000 gewerkt worden. In dat geval dient de boot wel met korrel 4000 nabewerkt te worden. Let bij het matteren op bij scherpe hoeken en rondingen. Op deze plekken niet te lang doorgaan met matteren. Regelmatig optisch controleren door het gematteerde stuk te drogen. Rustig en gecontroleerd werken is het motto. Te lang matteren brengt het risico van het beschadigen van de gellcoat met zich mee! Lastige plaatsen waar de vlakke kant van de matteerschijf niet bij kan (zoals hoekjes) kunnen met de hand gedaan worden. Neem hiervoor een nieuwe schijf met water en matteer in een cirkelvormige beweging. Spoel de matteerschijf regelmatig uit in een emmer. Dit verwijderd het slijpsel tussen de schuurkorrels van de schijf. Na het matteren is het oppervlak van de gellcoat brandschoon, vetvrij en superglad, maar ook... helemaal dof. Een ideaal uitgangspunt als je vervelende beschadigingen of krassen met gekleurde gellcoat wilt repareren.
STAP 3: Polijsten / Extreem verweerd / RIWAX Polijstmachine met blauwe pad óf schapenvacht met tussenschijf en RS02
De volgende fase is de gematteerde of doffe gellcoat op hoogglans brengen met behulp van RIWAX RS02. In het RIWAX stappenplan wordt de blauwe pad of schapenvacht in combinatie met de tussenschijf gebruikt bij het polijsten. De schijven gaan lang mee en kunnen meerdere keren gebruikt worden. Alleen wanneer er veel langs randen wordt gewerkt zal dat de levensduur verkorten. De schapenvacht wordt veel gebruikt door de vakman om snel beschadigingen en oneffenheden weg te werken. Het voordeel van een vacht ten opzichte van een pad is, dat de ondergrond minder snel warm wordt. Deze schapevacht is zeer geschikt voor gellcoat/lak dat overnaats van structuur is. Om met een vacht te kunnen werken is een tussenschijf (art.nr. 15577) vereist. Deze tussenschijf is van dik schuim en voorkomt warmte ontwikkeling. Om een hele boot met een vacht te behandelen is het noodzakelijk deze regelmatig uit te spoelen en in een emmer droog te centrifugeren. Wij adviseren daarom 2 of meer vachten te gebruiken zodat gewisseld kan worden. Aan het werk met compound RS02 Medium Bevestig de RIWAX® blauwe polijstpad (hard) of schapenvacht in combinatie met tussenschijf op de steunschijf van de polijstmachine. Doe wat RS02 op de polijstpad of vacht. Stel de machine in op een laag toerental en laat deze pas draaien wanneer deze op de boot rust. Voer daarna langzaam het toerental op (indien direct met een hoog toerental gewerkt wordt komt de cleaner ook daar waar het niet hoort). Laat de machine het werk doen en oefen slechts lichte druk uit op de machine. Bewerk een vierkante meter en overlap regelmatig het behandelde oppervlak. Voeg eventueel met een handspuit weinig water toe. Wrijf voor de eerste keer het behandelde oppervlak goed schoon om vast te stellen of het oppervlak voldoende gepolijst is. Hiervoor is Sprayfinish RS20 zeer geschikt. Indien het resultaat niet toereikend is dient de handeling herhaalt te worden. De wrijving van de polijstpad zorgt voor warmte en dit zorgt ervoor dat het water snel uit het polijstmiddel verdwijnt. Wat extra RS02 op de pad aanbrengen en doorgaan met polijsten totdat het oppervlak begint te glimmen. Donkere kleur boot Om de zichtbare poetsbanen en “hologrammen” op een donkergekleurde boot (donkerblauw etc.) tegen te gaan wordt de boot met een fijne polish nabehandeld. Hiermee worden de poetsbanen en hologrammen effectief verwijderd. Hiervoor dient de polish RS06 gebruikt te worden. Deze tweede stap is alleen noodzakelijk bij donkere kleuren. Op een lichte kleur ziet men de poetsbanen namelijk niet. Bij deze tweede stap dient een schone witte polijstpad gebruikt te worden.
STAP 3A: Polijsten / Licht verweerd / RIWAX polijstmachine met blauwe pad óf schapenvacht met tussenpad en RS04
RIWAX RS04 is zeer geschikt voor boten die er nog goed uit zien maar glansdiepte missen. De gellcoat / lak is dus niet mat en heeft geen diepe krassen van fenders. Werkwijze als stap 3, maar spuit tijdens het cleaneren niet te veel water op het oppervlak. Dit kan ervoor zorgen dat het bindmiddel van de cleaner wegspoelt. Feitelijk wordt er dan alleen met schuurkorreltjes gepolijst wat kan leiden tot kleine schuurkringetjes (hologrammen). Donkere kleur boot Voor een perfect resultaat en om de poetsbanen (hologrammen) bij donkere kleuren te verwijderen wordt wederom de RS06 in combinatie met de witte pad gebruikt.
STAP 3B: Polishen / iedere staat / RIWAX polijstmachine met witte pad en RS06
RIWAX RS06 kan altijd gebruikt worden. Nieuwstaat: brengt glans terug. Licht verweerd: als tweede stap na gebruik RS04 om hologrammen te verwijderen. Extreem verweerd: als tweede stap na de RS02 om de hologrammen te verwijderen. RS06 kan na een vaarseizoen weer worden gebruikt als polish. Het eventuele vettige laagje dat achterblijft kan eenvoudig met een schone RIWAX® microvezeldoek verwijderd worden. Na behandeling met RS06 ziet het schip er als nieuw uit.
STAP 4: Finish / RIWAX excentrische machine met zwarte pad of poetsdoeken en RS08 / RS10
De laatste stap is het aanbrengen van de beschermende wax-laag. Hierdoor wordt de glans nog dieper en wordt een vuilafstotende en beschermende laag aangebracht op de boot. Belangrijk hierbij is niet alleen de uiteindelijke hoogglans, maar ook de beschermingsduur in maanden. De beste resultaten worden behaald door gebruik te maken van een wax. De wax moet de nog aanwezige micro-poriën opvullen in de thans gladde gellcoat en een beschermingslaag vormen. Hard-Wax RS10 is een dunne polymeer waxsoort en bevat geen petroleum distillaten. De RS10 zorgt voor een langdurige bescherming. Handmatige verwerking: Breng de vloeibare wax met de hand op in een dunne laag. Gebruik hiervoor de RIWAX® poetsdoeken (met een structuur; gaatjes). Maximaal één vierkante meter in één keer inwrijven. Overlap altijd en wees ervan overtuigd dat het gehele oppervlak geraakt is. Laat de wax goed inwerken (drogen). Voorkom verwerking in direct zonlicht. Vervolgens de wax met een RIWAX® microvezeldoek handmatig uitwrijven. Machinale verwerking: Indien het product machinaal wordt opgebracht, dient de RIWAX excentrisch bewegende machine gebruikt te worden. Gebruik een nieuwe zwarte pad en oefen slechts lichte druk uit zodat de machine de rest doet. Microvezelhoes op poetspad bevestigen om de RS10 uit te poetsen en op hoogglans te brengen. Tip: merk de pad met “W” en bewaar deze in een plastic zak voor later gebruik. Tip: spoel de polijstpad(s) of vachten na gebruik in een emmer schoon en spoel dit weg in de hiervoor aangewezenafvaltank. Plak ze stuk voor stuk nog even op de poetsmachine. Laat deze in een (lege) emmer met veel toeren ronddraaien tot al het water eruit is. Leg ze droog weg tot de volgende klus.
Benodigdheden kwalitatieve onderhoud- en poetsbeurt: (voorbeeldboot van 9 meter)
1 st. Haakse, in toeren regelbare, polijstmachine
15 st. RIWAX® matteerschijven 2000 of 4000
1 st. RIWAX® matteer tussenschijf
2 st. RIWAX® polijstpad blauw (hard) of schapenvacht
1 st. RIWAX® polijstpad zwart (fijn)
1 st. RIWAX® RS tussenschijf 150x30 mm
1 liter RIWAX® RS02
1 liter RIWAX® RS06 (en dan 1 polijstpad wit (voor donkere kleur boot))
1 liter RIWAX®RS10 (en 1 extra pad fijn)
1 st. Microvezelhoes (art.nr. 11575) om uit te poetsen
1 st. Handspuit 0,5 Liter
1 pak RIWAX® poetsdoeken (geen papier)
2 st. RIWAX® microvezeldoek
Indien de boot eenmaal een grote onderhoudsbeurt heeft gehad, gelden voor het volgende vaarseizoen slechts stappen 3A of 3B en 4. |