Victron Ecolution


De Ecolution voorzien van Victron Energy bij Oosterhaven Groningen

Of u nu voor uw plezier vaart of beroepsmatig, het is van groot belang dat er een betrouwbare stroomvoorziening aanwezig is, zodat alle elektrische apparaten ook midden op zee goed kunnen functioneren. Victron Energy biedt een brede reeks aan producten die uitermate geschikt zijn voor uw stroomsysteem aan boord.

De producten worden gebruikt in vele soorten vaartuigen: zeiljachten, cruiseschepen, sloepen, sleepboten, motorboten en containerschepen. Oosterhavensport biedt u met trots deze moderne vertaling voor vrijheid en onafhankelijkheid.


(De Ecolution in de Oosterhaven te Groningen)

De Ecolution: Energie opwekken uit water, wind en zon

De Ecolution is een 26 meter lang zeiljacht dat is uitgerust met talrijke duurzame technieken. Het is ontworpen door Wubbo Ockels, fysicus en voormalig astronaut (hij was in 1985 de eerste Nederlandse burger in de ruimte). Tijdens het zeilen ontwikkelt het jacht een aanzienlijke hoeveelheid kracht, waarvan een deel kan worden afgetapt zonder hierdoor de zeilkwaliteiten noemens- waardig te verminderen. Tussen de roeren van vaartuig bevinden zich twee propellers, niet enkel voor de voortstuwing, maar ook om energie op te wekken. Het gebruik van zonne-energie op het jacht wordt momenteel nog ontwikkeld.

Krachtig reservesysteem van victron energy

De door de Ecolution opgewekte energie wordt opgeslagen in 12 Victron-accu’s. Met een totaal gewicht van 10.000 kg vervangen de accu’s het gebruik van conventionele loodballast. De batterijen zijn aangesloten op een 24 V Centaur lader en meerdere Quattro omvormer/laders van Victron Energy. Wubbo Ockels, in mei 2014 overleden, was erg blij met het systeem. ‘Het is een fantastisch back-up systeem: zelfs als het centrale systeem uitvalt, is er nog steeds een extra back-up’.


(Schematisch overzicht Ecolution)

Victron apparatuur

Het aandrijfsysteem is zeer redundant en bestaat uit twee identieke ‘strings’ van een mechanisch gekoppelde (bio) diesel Yanmar motor (55kW), een 20kW elektromotor/generator, een versnellingsbak en een ‘camber-adaptieve’ schroef. De secties I, II en III kunnen worden losgemaakt door de koppelingen. De energieopwekking en elektrische voortstuwing wordt verzorgd door sectie I en II, terwijl sectie III en II een back-up diesel generator functie bieden. Sectie I en III fungeren samen als directe diesel voortstuwing.